چطور ورق فولادی مناسب کار خود را انتخاب کنیم


4 نوع پرکاربرد ورق های فولادی و کاربرد آنها

انتخاب نوع ورق و پلیت فولادی و فلزی متناسب برای استفاده و کارکرد مد نظر شما ممکن است کمی سخت باشد. در اینجا به مواردی اشاره کرده ایم که باید هنگام استفاده از چهار نوع از رایج ترین ورق های فوادی در صنعت به آنها توجه کرد.

هنگام انتخاب پلیت های فولادی کربنی مناسب (که به عنوان فواد ملایم نیز شناخته می شوند) برای تولید قطعات مورد نیاز خود، چندین نوع مختلف از این ورق ها برای انتخاب وجود دارد که قبل از انتخاب ماده صحیح باید موارد زیر را موردنظر قرار داد:

  1. آیا این قطعات فوادی شما با لیزر، پلاسما یا پانچ برش داده می شوند؟
  2. ایا این قطعات فلزی قرار است رنگ شوند؟
  3. قطعه نهایی مد نظر شما قرار است در محیط باز مورد استفاده قرار بگیرد یا محیط بسته ؟

پاسخ به همه این سوالات عوامل مهم جهت انتخاب نوع ورق فولادی مناسب برای کار شما هستند. از ورق های فلزی و فوادی مختلف می توان به روش های منحصر به فردی استفاده کرد و برخی برای انواع خاصی از محصولات و کاربردها بهتر از سایرین هستند. قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب یک نوع از این پلیت ها، مهم آن است که بدانید نیاز شما چیست .

در زیر برخی از ورق های فولادی رایج و پرکاربرد در تولید قطعات آورده شده است :

ورق فولادی گالوانیزه شده چیست؟

ورق فولادی گالوانیزه یا پلیت گالوانیزه  Galvannealed steel sheet یک ورق فولادی کربنی است که از دو طرف با فلز روی و با استفاده از فرآیند غوطه وری مداوم گرم پوشیده شده است. پوشش روی مقاوم تر از یک پوشش گالوانیزه معمولی است و در برابر خراشیدگی و آسیب‌های احتمالی هنگام تولید مقاوم‌تر است. با این حال، پوشش سخت‌تر ورق گالوایزه در صورت تشکیل شدید ورق در حین ساخت و پوشش دهی با روی، مستعد پودر شدن است.

چه موقع از ورق های گالوانیزه استفاده میکنیم؟

زمانی می توان از ورق گالوانیزه شده استفاده کرد که قطعه در حال تولید رنگ آمیزی شده باشد و به مقاومت زیادی در برابر خوردگی اضافی نیاز داشته باشد. ورق های گالوانیزه شده را می توان با روش های لیزر و پانچ کردن برش داد و به صوت خیلی خوب شکل داد. پوشش سطح، چسبندگی و کیفیت رنگ اغلب با مواد گالوانیزه شده بهترین نتیجه را میدهد.

ورق فلزی گالوانیزه شده به طور خاص برای استفاده در شرایط رنگ آمیزی طراحی و ساخته شده است. هنگامی که با بتونه و یا رنگ های انتخاب شده مناسب رنگ آمیزی می شود، پوشش ترکیبی رنگ/گالوانیزه مقاومت عالی در برابر پوسته شدن و یا ایچاد حباب هایی روی سطح دارد. مقاومت در برابر خوردگی رنگ مورد استفاده نیز با ورق گالوانیزه نیز در مقایسه با ورق های  گالوانیزه معمولی بهبود چشمگیری می یابد.

2-ورق نورد گرم

ورق های نورد گرم(hot rolled steel) چیست؟

ورق های نورد گرم در دماهای بالا در کارخانه های نورد تولید می شوند و ماده ای تولید می کنند که در برابر شرایط سخت بسیار مقاومت بالای دارند. این ورق های تولید شده به روش نورد گرم  همچنین سطوح کاهش تغییر شکل ناشی از تنش پسماند را نشان می دهند. مواد نورد شده در شرایط نورد گرم می‌توانند به روش‌های تسطیح گسترده‌تری نیاز داشته باشند. علاوه بر این، نورد گرم ممکن است یک سری عیب های سطحی مانند رسوب یا حفره های را که نیاز به کاربیشار و مواد اضافی برای ایجاد سطح صاف دارند، به جا بگذارد.

چه زمانی و برای چه کاربردی باید از فولاد نورد گرم(HRS) استفاده کرد

از فولاد نورد گرم (hot rolling steel) زمانی که هزینه آن مهمتر از کیفیت پایانی سطح است، استفاده کنید. ورق نورد گرم باید به جای برش با دستگاه لیزر پانچ شود، زیرا مقیاس ماشین لیزر بر کیفیت برش فولاد نورد گرم تاثیر می گذارد. ورق نورد گرم را به راحتی می توان شکیل داد. اما در صورت رنگ آمیزی، هر مقیاس یا حفره ایجاد شده توسط ماشین آسیاب از طریق رنگ نمایان می شود و در نتیجه یک پوشش خشن روی سطح ورق فولادی ایجاد می شود.

3- ورق فولادی اسید شویی و ورق روغنی نورد گرم HOT ROLLED PICKLED AND OILED (HRPO)

تفاوت بین HRPO و ورق های فولادی نورد گرم

ورق روغنی و ورق اسیدشویی نورد گرم از همان موادی تشکیل شده است که ورق نورد گرم که در بالا اشاره کردیم ، اما قبل از اینکه ازحالت بدون پیچ دار(کلاف) یا مسطح باز شود و به طول های مشخص بریده شود، یک فرآیند اضافی را طی می کند. مواد نورد گرم در ورق فولادی HRPO باز شده و از یک استخر شیمایی هاوی اسید عبور داده میشود که تمام اکسیدها را از سطوح آن حذف می کند. سپس برای جلوگیری از زنگ زدگی و پس زدن آن روغن کاری می شود.

چه زمانی از ورق های نورد گرم روغنی و اسید شویی (HRPO) استفاده می شود؟

برای محصولات فولادی که رنگ آمیزی می شود اما عمدتاً در داخل فضای بسته استفاده می شود، از ورق های فلزی روغنی و اسید شویی شده نورد گرم استفاده میشود. ورق های فولادی روغنی و اسید شویی همچنین جهت صرفه جویی در هزینه به عنوان جایگزینی برای ورق های گالوانیزه استفاده می شوند. ورق های روغنی و ورق های اسیدشویی  را می توان با لیزر برش داد، پانچ کرد و به صورت بسیار عالی شکل داد. سطح رنگ شده با HRPO معمولا کیفیت بسیار خوبی دارد.

4-ورق نورد سرد فلزی و فولادی( CRS)COLD ROLLED SHEET METAL

از ورق فولادی نورد سرد (CRS) برای به دست آوردن استحکام بهتر مواد با سطح با کیفیت خوب استفاده میشود. قطعات ساخته شده از ورق فولادی نورد سرد باید فوراً رنگ آمیزی یا محافظت شوند تا از زنگ زدگی و پوسیدگی سطح جلوگیری شود. ورق فلزی که نورد سرد شده است  را می توان با لیزر برش داد، پانچ کرد و محصولی با کیفیت عالی مشابه ورق HRPO ذکر شده در بالا فرم دهی کرد.معمولا روکش سطح قطعات فلز نوردسرد رنگ شده بسیار خوب و با کیفیت است.